Ben jij het ook zat om het zo druk te hebben?

Ben jij het ook zat om het zo druk te hebben?

Maar ben je slecht in NEE zeggen?

Herken jij dit ook?

  • Je agenda slibt weer dicht met afspraken?
  • Op je werk is het drukker dan ooit?
  • In het weekend heb je bijna geen tijd om even tot rust te komen?
  • Dat je geen nacht lekker doorslaapt?
  • Ondanks dat je vroeg naar bed gaat je moe wakker wordt?
  • Iedereen iets van je wil?
  • Dat je geen tijd hebt voor jezelf?
  • Dat je het gevoel hebt geleefd te worden?

Lukt het niet:

Om je grenzen aan te geven of deze te bewaken?

Voel jij je hierdoor:

Vermoeid?

Heb je last van:

  • Concentratieverlies?
  • Hoofdpijn of migraine?
  • Slaap je slecht in of wordt je midden in de nacht wakker?
  • Pieker je veel?
  • Heb je een opgejaagd gevoel?
  • Ben je onrustig?
  • Voel jij je emotioneel onstabiel en loopt je emmertje over?

Dit zijn signalen dat je het wat rustiger aan mag doen en wat meer aan jezelf mag denken!

Deze signalen zijn symptomen van stress. Vaak weten we wel dat we last van stress hebben en vermoeid zijn. Toch is het moeilijk om je grenzen te bewaken en ga je over je grenzen heen. Je emmertje loopt ondertussen zo vol dat je richting overspannenheid of een burn-out kan gaan.

Heb je naast deze signalen last van medische problemen zoals keelpijn, astma of duizeligheid? Wist jij dat stress veel invloed kan hebben of zelfs de oorzaak kan zijn van deze problemen?

Voel jij je alle langere tijd overbelast, sta je al langere tijd *aan* en kom je niet meer tot rust? Dat kan van invloed zijn op je autonoom zenuwstelsel wat weer van invloed is op allerlei orgaan- en andere vitale functies.

Jouw oerbrein krijgt vanwege de stress seintjes om te vluchten of te vechten. Het wil immers overleven en jouw brein wil actie om te overleven. Hierdoor gaat er letterlijk bloed naar je armen en benen, klaar om te vluchten of te vechten. Jouw organen krijgen dan minder doorbloeding, waar het eigenlijk naar toe had moeten gaan.

In de oertijd was dit een prachtig systeem! Want als er een beer of leeuw voor je neus stond was ons vlucht-vecht systeem van levensbelang.

Dit hebben we heden ten dagen niet meer nodig, maar ons brein heeft deze functie nog wel en zal reageren wanneer er stress gevoeld wordt.

Jouw organen krijgen hierdoor een mindere doorbloeding welke kan leiden tot fysieke klachten maar ook van concentratie- en aandachtsproblemen.

Wat kan je hieraan doen?

Je begrijpt vast na het lezen dat wanneer je jouw stress niet verminderd je uiteindelijk op een burn-out afstevent. Dat is wel het laatste wat je wil! Maar het is zo moeilijk om je grenzen te bewaken, je agenda goed te beheren en om NEE te zeggen.

Het lijkt wel alsof het steeds weer fout gaat op moment dat je net weer wat lekkerder in je vel komt te zitten.

Je collega’s en vriendinnen zegt dat je het rustiger aan moet gaan doen. Maar hoe? Je agenda zowel werk als privé staat vol afspraken. Het is zo lastig om afspraken af te zeggen, omdat je bang bent de ander teleur te stellen. Dat levert je ook weer stress op.

Hoe nu verder?

  • Want wat snak je ernaar om weer met plezier naar je werk te gaan, zonder de constante druk te voelen.
  • Wat zou je graag weer lekker een nacht doorslapen en je weer een hele dag fit te voelen.
  • Wat zou je graag een uurtje tijd voor jezelf inplannen om een boek te lezen of gewoon even niets te moeten.
  • Wat zou je graag eens durven voor jezelf te kiezen, zonder je schuldig te voelen.
  • Wat zou je graag je grenzen willen aangeven en eens NEE te zeggen wanneer je ergens geen zin in hebt.
  • Wat zou je graag minder moe zijn en weer plezier en lol willen hebben.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.