PITA broodje

Enkele weken geleden vroeg een vriendin, ga je meer naar een college over piekeren? Natuurlijk leuk! zei ik direct en weet je wat dan gaan we daarvoor nog even een hapje eten.

Over en weer stuurden wij elkaar de meest lollige apps door. Ben jij ook zo aan het piekeren of je eigenlijk wel aan het piekeren ben. Ja joh ik pieker mij rot of ik  wel aan het piekeren ben.

Begin van de avond werd ik opgehaald en wij reden naar de stad. Stiekem maakte ik mij wel een beetje zorgen of we wel genoeg tijd hadden om nog ergens wat te eten, en vooral waar. Deze gedachten hield ik voor mij en deed overkomen, ach joh we vinden wel wat, een snelle pizza of zo moet toch wel lukken.

Gelukkig vonden we snel een restaurant en de pizza was super lekker. Ondertussen piekerden wij lekker door, over wat voor soort mensen komen er nu op af, moet je je mond houden of mag je nog wel een beetje lachen met elkaar?

Eenmaal in de zaal bleek het niet heel druk en al snel raakten wij in gesprek met twee andere vrouwen. Ook zij waren een beetje zenuwachtig en vroegen zich af wat ze nu eigenlijk konden verwachten. Tja dat piekeren is toch iets wat je vooral ’s nachts doet wanneer je in je bed ligt, dachten wij. Dat je dan van dat gepieker hebt dat je bijna niet in slaap kan komen en je steeds weer in dezelfde gedachtegang terugkeert. Iets wat ik echt super irritant vind, het lijkt maar niet te stoppen, ook al probeer je het uit alle macht weg te duwen.

Dus wij zijn maar gaan zitten en bestelden een wijntje voor het college zou gaan beginnen. Het college gegeven door Filip Raes, was boeiend, vol met zelfspot en praktische voorbeelden.

Wat blijkt piekeren is niet alleen die tollende gedachten die je in de nacht kunt hebben. Piekeren zijn die gedachten die je negatief stemmen, die gedachten die er voor zorgen dat je jezelf in no-time in de put hebt gepraat. Piekeren zijn die gedachten die er voor zorgen dat je in paniek om je heen kijkt, baalt van jezelf en niet meer in staat bent om nog tot een oplossing te komen.

Jeetje daar zaten we dan en we keken elkaar wederom aan. Piekeren blijken dus al die gedachten te zijn die je hebt wanneer je je druk maakt om wat zou kunnen komen of wat al gebeurd is.

Stel je eens voor dat je uitgenodigd bent voor een sollicitatiegesprek bij de werkgever van je dromen. Je stapt vol goede moed je auto in en bij het omdraaien van je sleutel merk je dat je auto niet wil starten. Met je hoofd op het stuur, verwens je de hele wereld inclusief jezelf en je auto. Het lukt je niet meer om helder na te denken en je blijft hangen in klaagzang. Jij hebt ook altijd pech en dat je zo stom bent om de avond vooraf niet even gecheckt te hebben of je auto het nog wel deed.

Je begrijpt denk ik wel dat er van enig oplossend vermogen geen sprake meer is, behalve afbellen dat je een kapotte auto hebt.

Een ander scenario kan zijn dat je nadat blijkt dat je auto niet start met de nodige verwensingen je toch nog een beetje helder na kan denken. Je bedenkt je dat je een buurman hebt die handig is met auto’s en dat je een ANWB lidmaatschap hebt. Wanneer het je lukt om uit de negatieve gedachtestroom te stappen, lukt het je veel sneller om tot oplossingen te komen.

Zoals Filip Raes ons vertelde; wanneer je merkt dat je aan het piekeren bent is het tijd dat je in actie komt.

Piekeren Is Tijd voor Actie= PITA.

Blijf niet hangen in negatieve gedachtes, je bent niet leuk voor jezelf en de ander en het helpt je niet om tot een oplossing te komen.

Het piekeren ontstaat vaak sneller wanneer je al eens eerder een soortgelijke situatie hebt meegemaakt. Wanneer je een aantal jaar geleden eens tijdens je vakantie op de snelweg gestrand bent met je auto, zal dit gevoel je altijd bekruipen wanneer je op vakantie de auto in stapt. Het zal deze keer toch wel goed gaan hè, nee gelukkig ik zie geen rode lampjes pffff.

Eerder vervelende of spannende ervaringen hebben ervoor gezorgd dat je beperkende gedachtes en emoties aan die situaties hebt gekoppeld. Bij iedere soortgelijke situatie kan eenzelfde gevoel met bijbehorende beperkende gedachtes en emoties naar voren komen.

Dus deze gedachtes en emoties zou je het liefst los willen laten om niet in eenzelfde kramp te schieten en in de gepiekermodus te raken.

Zullen we samen eens in gesprek gaan om te kijken waar jouw gepieker vandaan komt?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.